Jeg makter alt i Ham som gjør meg sterk!

Noen tror at dette verset i Filipperbrevet 4:13 betyr at alt kommer til å ordne seg for den som tror på Gud. At vi alltid kommer til å være friske og alltid kommer til å ha overflod av alt vi behøver. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik, men mange opplever at dette dessverre ikke alltid stemmer overens med virkeligheten.

Når vi leser påstanden om at vi makter alt i Ham som gjør oss sterk i sammenheng med verset foran, for vi følgende mening:

Jeg vet hva det er å ha det trangt, og hva det er å ha overflod. Jeg er innviet i alt, å være mett og å være sulten, å ha overflod og å lide nød. Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk (Fil.4:12-13).

Dette handler altså at Gud vil hjelpe oss til å mestre alle slags utfordringer, uansett hva vi måtte møte, det være seg fattigdom, trengsel, sykdom eller død. Det er veldig viktig å ha en positiv og optimistisk innstilling til fremtiden, uansett hvilke vanskeligheter og utfordringer som måtte vente. Dette er ikke bare en bibelsk oppfordring – det blir også bekreftet av forskning, skal vi tro økonomiprofessor Micael Dahlén ved Handelshögskolan i Stockholm. Han har skrevet boken Nextopia, hvor han henviser til studier i flere land som viser at optimister blir mindre syke, lever lenger, har bedre samliv og tjener mer enn de som har en mer pessimistisk innstilling til livet.

Jeg tror at Gud vil at vi alltid «skal ha det godt og være ved god helse likesom vår sjel har det godt» (3.Joh.vers 2), og at vi «alltid og i alle ting skal ha overflod til all god gjerning» (2.Kor.9:8). Jeg tror også at dette var Paulus’ innstilling og forventning til Guds løfter. Likevel opplevde han perioder da han manglet både mat og penger. Han hadde medarbeidere som sviktet, andre som ble syke (2.Tim.4:1.20), han ble motarbeidet, forfulgt, ja til og med nesten pisket til døde, men han maktet alt dette og mere til gjennom Gud som styrket ham. Og den dagen da døden kom til ham, maktet han også dette, for han visste at «enten vi lever eller dør, så hører vi Herren til.»

 

 

Forfatter: Leiv

Gift med Evalena 4 barn: Malin, André, Line og Rikke 6 barnebarn: Alfred, Daniel, Julia, Aleksander, Even, Pål Grunnlegger og generalsekretær for Maritastiftelsen www.marita.no

2 kommentarer til «Jeg makter alt i Ham som gjør meg sterk!»

  1. Flott side! Oversiktlig og informativ på alle måter. Spesiellt dette med at hver enkelt må ta opp korset hver dag. Det koster alt, men gir desto mer av Kristusåpenbaringen vi alle er så avhengig av. Gud velsigne deg! Hilsen gammel tilgitt speedfreak, løst og fri i DEn Herre Jesu Krist blod!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *